
Planen er å komme i gang med 20 prosent kapasitet i vindusproduksjonen fra 3. august, før kapasiteten gradvis økes utover høsten. Målet er å ha full produksjon så snart som mulig. Produksjonen av ytterdører ved fabrikken på Moi går som normalt.
– Saneringsarbeidet har gått for fullt siden vi fikk tilgang til fabrikken igjen. Gjenoppbyggingen har fått navnet «Operasjon Føniks». Absolutt alle bidrar til at vi skal kunne reise oss igjen, sier Thor-Eirik Gilje, daglig leder i Gilje Tre.

Han sier at selskapet planlegger for 20 prosent kapasitet i vindusproduksjonen fra 3.august. Deretter vil kapasiteten øke utover høsten.
Det var i siste uke av mai at deler av produksjonsanlegget i Dirdal ble rammet av brann.
– Vi har nå fått oversikt over materialer, verktøy og maskiner. Noe har overlevd, noe må erstattes. Samlet sitter vi igjen med en optimistisk følelse, sier Gilje.
– Nylig søkte vi EU-patent på en helt ny scanner-teknologi. Scanneren har fått navnet CoreXplore. Den gjør det mulig å identifisere kjerneved i trevirket og dermed bruke kjerneved som naturlig impregnering i produksjonen. Dette er en ny og unik teknologi innen vindusproduksjon, som gjør at vi kan lage vinduer og dører uten giftstoffer, med en levetid på opptil 60 år. Dette utstyret er heldigvis uberørt av brannen, sier Thor-Eirik Gilje.

Når produksjonen starter i Dirdal i august, skal vendepunktet markeres, poengterer Gilje-sjefen.
– Det er når man opplever kriser, at man virkelig innser hvor sterk kulturen er i bedriften og lokalmiljøet, og ser hvor mye støtte man har fra kunder, samarbeidspartnere og lokalsamfunn. Det gjør at vi vet vi skal komme tilbake sterkere enn noen gang, sier Gilje.
For mer informasjon, kontakt:
Elin Gilje Jakobsen
Markedssjef
Mobil:913 10 989
elingj@gilje.no









